وضعیت سئو مشهد چگونه است؟
خلاصه ای از ویدیو سئو شهر مشهد:
مهدی آزاد: سلام آقای یوسفی، ممنون که وقتتون رو در اختیار ما گذاشتید. ابتدا میخوام خودتون رو برای دوستانی که شاید کمتر شما رو میشناسن معرفی کنید و بعد بریم سراغ بحث در مورد سئو در مشهد.
آقای یوسفی: سلام، وقت شما هم بخیر. من یوسفی هستم، مدیر دیجیتال مارکتینگ شرکت فرامهام. فرامهام آژانس دیجیتال مارکتینگ هستش و طراحی سایت، خدمات سوشال مدیا و نرم افزار و برنامه نویسی رو انجام میده و سئو در مشهد جزو اصلی ترین خدمات فرامهام هستش.
بخوام ادامه بدم باید بگم که حدود ۱۵ ساله که در این زمینه فعالیت میکنم و از این مدت تقریباً ۸ سال به صورت تخصصی وارد حوزه سئو شدم. تمرکز ما در شرکت بیشتر بر آموزش و جذب افراد مستعد برای ورود به بازار کار است. در خدمت شما هستم، بفرمایید.
مهدی آزاد: به نظر شما، سئو در مشهد در حال حاضر در چه جایگاهی قرار داره و نسبت به چند سال قبل چه تغییری کرده؟
آقای یوسفی: اگر بخوایم دقیق بررسی کنیم، حدود چهار، پنج سال پیش، سئو در مشهد هنوز شناختهشده نبود. افراد به صورت پراکنده کار میکردند و ارتباطات کمی بین فعالان سئو در مشهد وجود داشت. اما طی چند سال اخیر با برگزاری رویدادها و گردهماییها، بچههای مشهد بیشتر شناخته شدند. حالا حتی میتونم بگم که سئو در مشهد به موازات تهران رشد کرده و در مواردی بچههای اینجا خلاقیتهای قابلتوجهی دارن.
مهدی آزاد: به نظر شما، تأثیر این گردهماییها و تعاملات روی رشد سئو مشهد چی بوده؟
آقای یوسفی: تعاملات باعث همافزایی شدن، یعنی هر کس نکتهای یاد میگیره و اون رو با بقیه به اشتراک میگذاره. با این همه فاکتورهای گوگل، کسی نمیتونه ادعا کنه همه چیز رو بلده. این همافزایی در چند سال اخیر تأثیر بزرگی در رشد سئو مشهد داشته.
مهدی آزاد: با توجه به رشد سئو، تقاضای کسبوکارها برای خدمات آنلاین بیشتر شده، به نظر شما این روند به چه سمتی میره؟
آقای یوسفی: کرونا مردم رو به سمت خرید آنلاین سوق داد و بعد از اون کسبوکارهای زیادی به دنبال سئو اومدن. حالا اکثر کسبوکارها متوجه شدن که داشتن وبسایت و سئو بخش اساسی تجارت الکترونیکه. به همین دلیل، به نظرم این روند ادامه داره و مردم بیشتر به سمت خرید آنلاین حرکت میکنن.
مهدی آزاد: با توجه به این رشد و تقاضا، شرکتهای سئو و دیجیتال مارکتینگ چه نقشی دارن؟
آقای یوسفی: مهمترین وظیفهی این شرکتها صداقت و شفافیت در مشاوره سئو به مشتریانه. خیلی از مشتریها توقعات غیر واقعی دارن و وظیفهی ماست که مسیر و هزینهها رو براشون روشن کنیم. از طرفی، رقابت بین شرکتها هم داره شدیدتر میشه و کسانی موفق میشن که به جزییات توجه بیشتری داشته باشن.
مهدی آزاد: به عنوان سوال آخر، چه پیشنهادی برای پیشرفت سئوی مشهد دارید؟
آقای یوسفی: به نظرم اگه افراد تو جلسات تخصصی و گردهماییهای کوچیک شرکت کنن و دانششون رو با هم به اشتراک بذارن، خیلی میتونیم تو این صنعت رشد کنیم. با توجه به موقعیت مشهد، میتونیم حتی به کسب درآمد دلاری هم فکر کنیم.
مهدی آزاد: ممنون از شما برای زمانی که در اختیار ما گذاشتید و تجربیات ارزشمندتون.
آقای یوسفی: من هم از شما ممنونم. امیدوارم این گفتگو مفید بوده باشه و بتونیم با همکاری هم این مسیر رو ادامه بدیم.