اگر به خود کلمه سئو بخواهیم بپردازیم، سئو بر گرفته از Search engine optimization به معنای بهینهسازی موتور جستجو است. سئو به مجموعهای از تلاشها، به منظور بهبود رتبه وبسایت در نتایج گوگل است.
سئو چیست؟
اگر با تعریف کوتاه بالا راضی نشدید، پس ادامۀ مقاله برای شماست.
سئو را میتوان زیرمجموعۀ دیجیتال مارکتینگ و یکی از شاخههای آن دانست. البته سئو نیز شامل قسمتهای متفاوتی است که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.
بیشتر روشهای بازاریابی دیجیتالی مانند تبلیغات، در صورتی که به صورت مستمر از آنها استفاده کنید، ارزشمند هستند، اما بهبود فرایندهای سئو، ارزش افزودۀ پایداری را برای شما به همراه دارد که تا چندی پس از توقف فعالیتهای سئو نیز، برای شما سودآور خواهد بود. البته که باید به یاد داشته باشیم، بهبود عملکرد وبسایت، یک فعالیت مستمر و نیازمند تدوین استراتژی دقیق و هدفمند است.
به طور کلی اگر بخواهیم اهداف سئو را با هم مرور کنیم، میتوان به مواردی همچون فروش بیشتر، افزایش بازدید، برند مارکتینگ، تماس تلفنی بیشتر اشاره کرد.
سئو سرمایهگذاری است، نه هزینه!
همانگونه که در بسیاری از بخشهای کسبوکار، نیازمند برنامهریزی، تعیین استراتژی و بررسی فرایندها است، و البته که همۀ این مسائل نیازمند زمان است، سئو نیز از قاعده روزگار مستثنی نیست.
برای اینکه ثمرۀ صرف هزینه را در سئو بسنجید، سئو نیازمند زمان است. از این رو، سئو را به چشم یک سرمایهگذاری بلندمدت بر روی اهداف دیجیتال مارکتینگ خود باید بدانید که در آینده، نتایج بسیار درخشانی را برای وبسایت شما به ارمغان خواهد آورد.
سئو شامل چه قسمتهایی میشود؟
به طور کلی، خدمات سئو را میتوان به ۵ دسته تقسیم کرد که بسته به نوع پروژه و نیازهای یک وبسایت، استفاده از همه و یا بخشی از این خدمات، به صورت شخصی باید برنامهریزی شود.
- تولید محتوا
تولید محتوا، خصوصاً بعد از آپدیتهای سال ۲۰۲۰ گوگل و تغییر عمدۀ هسته گوگل، به شدت مورد توجه قرار گرفته است. البته که تا قبل از آن هم، بسیار با اهمیت بود؛ اما توجه ویژه به تولید محتوا، شرایط بسیار متفاوتی را برای بهبود رتبۀ وبسایت در موتور جستجو گوگل به ارمغان میآورد.
تولید محتوای یونیک، درجه یک، اختصاصی، دقیق و با حوصله و البته توجه به المانهای سئو در بحث تولید محتوا؛ از مهمترین شاخصهایی است که باید به آنها توجه کرد.
- سئو تکنیکال
یکی از بخشهای مهم در سئو، بهبود فنی وبسایت است. اصولاً بدون بهبود فنی یا سئو تکنیکال وبسایت، هرگونه انتظار یا فعالیت در بخشهای دیگر سئو، با بار نخواهند نشست. سئو تکنیکال، بصورت خلاصه، به مراحل بهینهسازی سایت برای ایندکس شدن و بهتر دیده شدن توسط خزندههای گوگل گفته میشود.
در سئو تکنیکال، به زیرساختهای وبسایت از جمله آدرس، ساختار، واکنشگرایی، موبایل فرندلی، سرعت و البته چندین فاکتور دیگر را بهبود میبخشیم.
- لینکسازی
پس از تولید محتوا و بهبود فنی وبسایت، الان دیگر نوبت لینکسازی است. لینکسازی، به مجموعه فرایندهایی که برای بالا بردن تعداد و کیفیت لینکهای ورودی بصورت ارگانیک و واقعی انجام بگیرد، لینکسازی میگویند. نکتۀ مهم در لینکسازی، توجه به پرسونا مخاطبان وبسایت و استراتژی تدوین شده است و البته از یاد نبرید؛ لینکسازی اصولی است و قاعدهای دارد.
- سئو محلی
سئو محلی یا Local SEO به کسبوکارهای محلی اجازه میدهد تا خدمات خود را به مشتریان محلی در کمترین زمان ممکن ارائه دهند. احتمالاً شما هم با سئو محلی به عنوان یک کاربر تابحال برخورد داشتهاید.
هنگامی که در خیابان هستید و همانجا کلمهای را سرچ میکنید، چند پیشنهاد که نزدیک شما هستند، به شما پیشنهاد میشود که به آنجا بروید و یا شماره تلفن و آدرس آنها نمایش داده میشود. سئو محلی، یکی از امکانهای جدید گوگل است که در سالهای اخیر به شدت مورد توجه قرار گرفته است.
- مشاوره و آنالیز
مشاوره و آنالیز سئو، در آخرین مرحله از مراحل بالا قرار دارد و بیراه نیست اگر بگوییم که عدم بررسی کمیتها و تحلیل دادهها، میتواند ضربه محکمی را به وبسایت شما بزند.
با استفاده از دو ابزار اصلی، سرچ کنسول گوگل و گوگل آنالایتیکس، اطلاعات مفیدی را میتوان از کاربران، نوع دیوایس استفاده شده، وارد شدن کاربران از طریق چه لینکهایی و اطلاعاتی مهم و مفید بدست آورد. در رابطه با مشاوره و آنالیز سئو، بیشتر صحبت کردهام.
چرا سئو برای کسبوکار شما مهم است؟
با توضیحات بالا، بنظر میرسد اهمیت سئو حال برای ما مشخص و دقیقتر باشد. آمارها نیز به ما نشان میدهند که در این دنیای مدرن، در بازاریابی دیجیتال، مهمترین بخشی که باید به آن اولویت دهید، بهبود فرایندهای وبسایت است جهت قرار گرفتن در صفحۀ اول گوگل باتوجه به کلمه کلیدی و استراتژی مورد نظر شما. فرقی نمیکند که یک کسبوکار سنتی باشید یا یک استارتاپ، هر چه زودتر باید فرایندهای سئو وبسایت خود را شروع کنید و اهداف خود را مشخص کنید.
آیا کسب و کار من به سئو نیاز دارد؟
شاید در حال حاضر مخاطب شما در فضای آنلاین نباشد و پاسخ شما به این سوال “خیر” باشد ولی پاسخ شما برای ۳ سال آینده چیست؟ قطعا پاسخ شما به این سوال برای ۳ سال آینده خیلی متفاوت است. پس بهترین کار استارت زدن برای ۳ سال آینده از همین امروز است.
برای شروع سئو کسبوکار چه فعالیتهایی باید انجام بدم؟
اول ازهمه باید یک سایت داشته باشید، مرحله بعدش شروع تولید محتوا و سایر موضوعات مربوط به سئو است.
شماره تماس حسین یوسفی برای مشاوره کسبوکارها و سئو
دوست عزیز ۰۹۳۷۹۷۱۱۳۱۰ شماره تماس من است. خوشحال میشم در مسیر رشد کسب و کارتون همراهتون باشم.